Digitala Folktandvården
Vid ett digitalt besök får du råd och information om din munhälsa och dina tänder när det passar dig.
Boka tid hos Digitala Folktandvården via 1177.se. Länk till annan webbplats.
Vanliga frågor om digital tandvård
När kan jag söka tandvård digitalt?
- När du är ny patient hos oss och behöver få en första bedömning av din munhälsa och ditt eventuella vårdbehov. Tandläkaren hjälper dig att boka tid på en fysisk klinik vid behov.
- När du har frågor kring dina tänder och din munhälsa eller när du vill ha en bedömning av ett besvär eller tillstånd.
- När du har tandvårdsrädsla och vill ha ett inledande, tryggt samtal med tandvården.
Frågor som rör någon annan än dig själv
Du kan ställa allmänna frågor om närståendes tänder och munhälsa. Tandläkaren kan dock inte öppna personens journal utan att hen identifierar sig och samtycker i mötet.För barn under 13 år kan du agera ombud och boka tid via 1177.se.Vad behöver jag för att boka ett digitalt möte?
För att boka och genomföra ett digitalt möte behöver du:
- Bank-id eller mobilt bank-id
- Dator, mobiltelefon eller surfplatta med tillgång till mikrofon och kamera.
Det digitala mötet kan genomföras på din skärm eller i appen "Din vård" som du laddar ner kostnadsfritt där appar finns.
Mötet blir bäst om du befinner dig i en lugn miljö med bra internetuppkoppling.
Hur bokar jag ett digitalt möte?
Gå in på Digitala Folktandvården på 1177.se och boka tid.
Du kommer att träffa legitimerade tandläkare som är anställda inom Folktandvården i Region Östergötland.
Det är du som bokar mötet som får fakturan och är ansvarig för betalning. Ett videomöte kostar 200 kr men är kostnadsfritt för dig som:
- är 23 år eller yngre
- inkluderas av tandvårdsstödet och har frikort
- har ett frisktandvårdsavtal.
Vårdnadshavare som bokar tid för barn under 13 år ska agera som ombud för att besöket ska bli kostnadsfritt inom ramen för den fria barn- och ungdomstandvården. Du kan välja att agera som ombud när du är inloggad på 1177.se.
Efter avslutat videomöte skickas en faktura till den som har bokat mötet.
Innan mötet avslutas gör tandläkaren en bedömning tillsammans med dig om ditt behov är uppfyllt eller om det behövs en uppföljning, fysisk eller digital.
Kan jag som har nedsatt hörsel eller är hörselskadad ha ett videomöte?
Ja, det går att ladda upp bilder och kommunicera via chattfunktionen som finns i appen ”Din Vård”. Om du utför ditt videomöte med en mobil pausas videofunktionen medan man har chattfunktionen uppe. Videofunktionen återgår vid minimering av chatt.
Vad är syftet med att erbjuda digitala möten?
Vi vill bemöta patienters efterfrågan och möjliggöra tillgänglig vård för fler invånare i Region Östergötland. Digitala möten underlättar också en korrekt munhälsobedömning som sedan ligger till grund för den behovsprioritering som vi gör för varje patient.
Senast uppdaterad
Kontakt
Du kan skicka meddelande till Digitala Folktandvården via e-tjänsten "Kontakt med Digitala Folktandvården" på 1177.se.
Här hittar du Digitala Folktandvården på 1177.se. Länk till annan webbplats.