folktandvarden

Behöver du tandvård?

Om du har besökt vår webbplats för att du behöver tandvård så ska vi förstås hjälpa dig! För att avgöra på vilken nivå du behöver hjälp ber vi dig att helt kort besvara frågorna nedan.

Vad behöver du hjälp med?

Du kan se dina bokade tider i inloggat läge på 1177.se.

Du kan avboka och omboka dina tider direkt på 1177.se. Kom ihåg att avboka eller omboka senast 24 timmar innan din bokade tid. På det sättet kan vi erbjuda din tid till någon annan.

Om du har något av följande bör du ringa oss direkt:

  • kraftig värk, svullnad eller påverkat allmäntillstånd
  • trauma mot tand där du fått en riklig blödning, tanden sitter löst eller du känner av värk eller isningar
  • besvär efter tandvårdsbehandling där du har en riklig blödning eller ett påverkat allmäntillstånd

Ring direkt till din ordinarie tandvårdsklinik. Om den inte är tillgänglig, kontakta en av våra jourkliniker.

Om du upplever besvär från dina tänder eller inte har blivit kallad till undersökning på länge är du varmt välkommen att kontakta din klinik.

I dagsläget har våra kliniker olika förutsättningar för att kalla patienter till rutinundersökning. Du kan alltid boka tid hos Digitala Folktandvården, där du kan få en munhälsobedömning, rådgivning och vid behov hjälp att boka tid för undersökning på en klinik med högre tillgänglighet. Ett besök hos Digitala Folktandvården är kostnadsfritt om det leder till att du blir inbokad på ett fysiskt besök (som tandläkaren bedömer att du behöver).

Vad roligt att du vill bli patient hos oss! Vi vill börja med att lära känna dig och din mun genom ett digitalt besök hos en tandläkare. Du får rådgivning, svar på frågor och du får veta när du nästa gång behöver komma på en fysisk undersökning. Vi får den information vi behöver för att kunna lista dig rätt utifrån dina behov.

Ett digitalt besök kostar 200 kr, men om tandläkaren bedömer att du också behöver ett fysiskt besök behöver du inte betala för det digitala besöket. Du som är under 19 år, har ett frisktandvårdsavtal eller rätt till särskilt tandvårdsstöd går alltid kostnadsfritt hos Digitala Folktandvården.

Digitala Folktandvården hjälper er med en bedömning av den eventuella skadan, och avgör om ni behöver besöka en fysisk klinik. Ni får i så fall hjälp att boka in er på er vanliga klinik eller på jourkliniken. Det är skönt både för dig och ditt barn att inte behöva åka iväg för att få en bedömning, och precis som all annan hälso- och sjukvård är Digitala Folktandvården kostnadsfri för barn.

Ring direkt till barnets ordinarie tandvårdsklinik. Om den inte är tillgänglig, kontakta en av Folktandvårdens jourkliniker.

För följande besvär bör ni kontakta tandvården direkt:

  • kraftig värk, svullnad eller påverkat allmäntillstånd
  • trauma mot tand som orsakat riklig blödning, lös tand eller intryckt tand
  • besvär efter utdragning eller lagning med riklig blödning eller påverkat allmäntillstånd

Kanske finns svaret på din fråga här på webbplatsen? Om inte så kan du enkelt kontakta din klinik digitalt för att ställa en fråga. Om du hellre vill ringa går det självklart också bra.

För vissa frågor är det bra med ett videomöte. Då kan du boka kostnadsfri munhälsobedömning eller rådgivning hos Digitala Folktandvården.

Regler för barn på 1177

Som vårdnadshavare kan du agera som ombud för barn under 13 år. Barn över 13 år behöver själva logga in med bank-id för att kunna använda e-tjänster. Om du som förälder bokar en tid hos Digitala Folktandvården eller skickar ett meddelande till kliniken för ett barn som är över 13 år kan vi inte gå in i barnets journal utan då kan det endast röra sig om mer allmän rådgivning.

Du kan enkelt kontakta din klinik digitalt för att ställa en fråga. Om du hellre vill ringa går det självklart också bra.

Om du inte är listad på en klinik kan Digitala Folktandvården svara på din fråga.

Boka tid direkt

Än så länge erbjuder Digitala Folktandvården och ett antal fysiska kliniker bokning direkt via 1177.se. Vi arbetar just nu för att alla våra kliniker ska kunna erbjuda denna tjänst. Tills vidare bokar du tid genom att ringa eller skicka meddelande till våra kliniker.

Jag har inte blivit kallad - varför?

I dagsläget har våra kliniker olika förutsättningar att kalla vuxna patienter på rutinundersökningar. En del kliniker behöver lägga en mycket stor del av vårdtiden på högst prioriterade grupper, det vill säga barn, akutfall och patienter med stora behov. Friska vuxna patienter har fått höra av sig för att få en tid för undersökning.

Situationen beror bland annat på svårigheter att rekrytera, i kombination med en ökad vårdefterfrågan. Vi arbetar inom flera områden för att förbättra vår tillgänglighet för vuxna patienter, till exempel:

  • rekrytering och handledning
  • minskning av uteblivanden och sena återbud
  • samarbete mellan kliniker och fördelning av resurser
  • digital tillgänglighet.

Vad kan jag göra?

Du som inte har blivit kallad till undersökning på länge ska i första hand kontakta din klinik. Om du redan har gjort det och din klinik har bristande tillgänglighet, boka en tid hos Digitala Folktandvården för munhälsobedömning och hjälp att lista dig på en lämplig klinik med högre tillgänglighet. Vid behov bokas du också in för fysisk undersökning och röntgen.

Folktandvårdens uppdrag

Folktandvården arbetar på uppdrag av hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Östergötland. En grundförutsättning i Folktandvårdens uppdrag är att patienter med störst behov ska behandlas först. Det innebär att varje patients behov ska bedömas och prioriteras in i vår kort- och långsiktiga planering.

Senast uppdaterad

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Kontakt

Folktandvården finns över hela Östergötland.

Besök din klinik på 1177.se för att använda e-tjänster som avbokning, ombokning och kontaktformulär. Här hittar du också telefonnummer och adress.

Är du inte listad hos oss? Digitala Folktandvården kan svara på frågor, genomföra munhälsobedömning och hjälpa dig att bli listad.

Logga Folktandvården Östergötland

En del av Region Östergötland

Folktandvården Östergötland

Region Östergötland
581 91 Linköping

Organisationsnummer:
23 21 00-0040

Telefon: 010-103 00 00 (växel)

Sociala medier